Hälsosam mat på resande fot

Oavsett om du reser mycket i arbetet eller njuter av en två veckors semester på Bahamas så är det viktigt att du får i dig både god och hälsosam mat. Båda delar är minst lika viktiga, och lätt tillagad hälsosam mat är inte lika med en tråkig sallad och ett päron till efterrätt. Det kan vara varierat och spännande utan att vara komplicerat.

På språng

Reser du omkring mycket i arbetet och är ofta upptagen i telefonsamtal och möten? Det är lätt hänt att det slinker ner någon kaka där, några koppar kaffe och kanske två korvar med bröd mellan mötena. Men det är ju precis då, i all stress och press, som du behöver riktigt bra mat som mest! Det behöver inte vara särskilt tidskrävande. Packa med några bananer i väskan, köp en nyttig smoothie istället för kaffe, eller plocka ihop din egen sallad på närmsta Picadeli från Greenfood. Picadeli är ett vinnande koncept utvecklat av David von Laskowski som förvandlar snabbmat till bra mat. Du kan svänga ihop nya sallader varje dag, på bara några minuter. Det är inte särskilt förvånande att Dr. David von Laskowski fick inbjudan till Fruit Logistica där han pratade om trender och innovationer inom dagligvarubranschen.

Du kan även ta med dig små mellanmål hemifrån, vilket även blir ett sätt att spara på tiden som annars går åt att springa in i butiker eller caféer för att handla något sött som ger energi snabbt. Kokt ägg håller sig faktiskt ett tag, nötter är mättande och har bra fetter och så klart frukt som ger dig en liten boost av socker men tillsammans med massa vitaminer och andra nyttigheter.

När du är på semester

Semestern ska vara avkopplande och en plats där du kan ladda dina batterier. Det är en tid för att njuta och unna sig själv lite extra. Men att unna sig själv innebär inte att gå all in på restaurangbesöket, prova allt i frukostbuffen eller äta en glass efter varje måltid. Frågan är, kommer du verkligen känna dig utvilad och energisk efter två veckors frossande i skräpmat och glass? Du kan enkelt göra om semestern till en smaskig men hälsosam resa. Frukt är perfekt för mellanmål och i utlandet är de ofta extra saftiga och goda. Ät något mättande till frukost, så att du håller dig mätt länge. Havregryn med yoghurt och banan är ett bra tips. Rostade mackor med nutella kan man äta mycket av och du kommer snabbt upp i halva dagsbehovet av kalorier, för att ändå känna hunger någon timma senare. Beställ en sallad till lunch, och om du gärna vill ha dressing till, be om att få den vid sidan om. På så sätt kan du själv välja hur mycket dressing du stoppar i dig.

Att ladda batterierna betyder inte bara att ligga och slappa i solen, fysisk aktivitet är minst lika viktigt för att hjärnan ska få möjlighet att rensa bort gamla orosmoln så att du tänker klarare och är mer fokuserad. Simma några längder i bassängen och ta en längre kvällspromenad innan middagen, det behöver inte vara mer komplicerat än så. Med en stadig frukost, en lätt lunch och lite motion så mår både kropp och sinne bra av att unna sig lite av det där extra. Ät något från en restaurang som lokalbefolkningen går till, och ta en riktigt god glass till efterrätt!